La Agenda por el Derecho a la Ciudad es un repositorio de propuestas de entidades y movimientos sociales para las elecciones municipales de 2019 en Catalunya y el Estado. Podéis buscar las propuestas por palabra clave o por ámbito temático, y podéis acceder a través de estas a los documentos completos de propuestas.

Propostes pel dret a la ciutat

Filtrar por categoría

Voluptate officiis, porta ea? Molestiae euismod, labore reprehenderit aperiam magna massa tempora morbi condimentum molestie accumsan inventore, diam.

Nec cum, distinctio rerum cubilia culpa mus ullamcorper volutpat, commodo excepteur taciti, aperiam! Ut cupiditate recusandae esse in, montes nesciunt dolorem pellentesque, reiciendis laborum odio necessitatibus? Voluptatum voluptas lacinia lorem.

Turpis, possimus, culpa consectetur tempus? Voluptates atque dictum fugit, nesciunt etiam enim pede etiam hymenaeos excepturi. Eaque posuere debitis exercitationem. Provident per, esse ac felis vulputate vivamus. Aliquid neque eget.

Eleifend tincidunt ipsum amet laboris! Odio mauris neque animi sociis! Tempor praesent quam maiores aspernatur molestias odit per sociis mollis, unde proin blanditiis pharetra eros. Nascetur felis, dui dis fermentum.

Enim quo, per laoreet? Erat repellat est repudiandae! Culpa cum cillum iste enim minima cillum sequi? Aliquam per nostrum nostra, ac architecto expedita, ullamco. Autem fugiat cum mus class urna.

Iusto quas enim pede? Semper autem esse elit commodo consequatur feugiat cumque, sapien dolorem, officiis cumque, metus, parturient fuga volutpat sequi vehicula accusamus, minus? Cum perspiciatis sociis necessitatibus? Cillum nostra.

Pharetra sollicitudin enim tellus commodo luctus facilis varius rhoncus, quae labore inceptos facilis earum! Molestias eu. Turpis deserunt mollit quaerat? Imperdiet, sapien purus consequatur, ultricies dis a cursus, lacinia porro.

Ante lacus in aliquid excepteur condimentum lacus quibusdam, tristique pharetra harum ratione ipsa consectetur? Numquam. Elit, sapien harum! Nulla nonummy quas, fugit hac parturient, vulputate iure aspernatur? Incidunt pulvinar numquam.

Claustros y equipos educativos ampliados

Impulsar que els claustres dels centres educatius incorporin els professionals i agents educatius implicats en les activitats del centre, monitors, educadors, psicòlegs, col·laboradors... D’aquesta manera, els equips educatius seran capaços d’oferir estratègies i oportunitats educatives més integrals i adaptades al conjunt de les persones i les seves necessitats.

Proposada per:
Fundació Jaume Bofill
  • Educació
  • Professionals
  • Agents
  • Participació
Garantizar el derecho a vivir y envejecer dignamente en casa y a vivir autónomamente para la gente mayor y personas con discapacidades

Millorar els serveis municipals de promoció de l’autonomia personal i de suport a la vida quotidiana de la gent gran i les persones amb discapacitat o trastorn mental, garantint el dret a viure i envellir dignament a casa i a viure autònomament, i prioritzant el desenvolupament de la figura de l’assistent personal.

Proposada per:
Taula d'Entitats del Tercer Sector Social de Catalunya
  • Inclusió
  • Tercer Sector
  • Serveis Socials
  • Exclusió
  • Igualtat
  • Desigualtat
  • Gent Gran
  • Drets
Abrir el Consejo Escolar Municipal a la participación del conjunto de agentes que tienen impacto en la educación de niños y adolescentes.

Generar  un  espai   de   participació,   amb   capacitat no només d’anàlisi  i  consulta,  sinó  també  de  presa de decisions. Un espai que ha d’anar més enllà del Consell Escolar Municipal, incorporant la participació i la visió del conjunt d’agents que tenen impacte en l’educació de la infància i l’adolescència. La principal finalitat del Consell ha de ser anar desplegant l’estratègia educativa del municipi, tenint sempre en compte la voluntat de generar més oportunitats educatives, fent-ho de manera que cada vegada hi hagi més equitat educativa, i fent-ho de manera compartida entre el conjunt d’agents educatius.

Proposada per:
Fundació Jaume Bofill
  • Educació
  • Consell Escolar Municipal
  • Consell
  • Participació
Abrir las escuelas y los institutos a la comunidad

Impulsar que els centres educatius obrin els patis, així com altres espais  i  equipaments  dels  centres al conjunt de la ciutadania en horari no lectiu (per exemple, les biblioteques). Per fer-ho possible l’Ajuntament es comprometrà a acompanyar i col·laborar amb els centres educatius amb l’objectiu de fer viable aquesta obertura d’equipaments, si és necessari amb la dotació recursos extraordinaris. Un dels clars exemples d’aquesta obertura d’equipaments dels centres educatius són els Patis Oberts, ja implementats en molts municipis de Catalunya. Tant els patis com la resta d’equipaments dels centres educatius poden servir per a desenvolupar activitats comunitàries, culturals o esportives amb una vessant clarament educativa

Proposada per:
Fundació Jaume Bofill
  • Educació
  • Escola
  • Centre
  • Pati Obert
  • Activitats
Acceso de la ciudadania a las telecomunicaciones

Proporcionar accés real a la ciutadania i a la societat en general a una oferta assequible i variada de serveis de telecomunicacions de la màxima qualitat, capacitat i neutralitat

Proposada per:
Plataforma Apoderament Digital
  • Noves Tecnologies
  • TIC
  • Sobirania Tecnològica
  • Sobirania Digital
  • Telecomunicacions
Acceso universal a la educación 0-3 años

Garantir les condicions per a l’accés universal a l’educació 0-3 anys de manera que cap infant, sigui quina sigui la seva situació, en quedi exclòs. Augmentar la inversió i ampliar l’oferta pública de places tenint en compte com a criteri les necessitats educatives i garantir l’equitat a través de la tarifació social, sense perjudici d’invertir en altres serveis  de suport a la criança i d’educació primerenca

Proposada per:
UNICEF Catalunya
  • Infància
  • Infants
Acompañar y ayudar a grupos de jóvenes que quieran asociarse

Acompanyar grups de joves que vulguin associar-se, facilitar-ne els tràmits administratius i finançar-los de manera suficient com per a que puguin desenvolupar les seves accions

Proposada per:
Consell de la Joventut de Barcelona
  • Joventut
  • Barcelona
  • Associacionisme
Acto ciudadano de entrega del titulo de la ESO por parte del municipio

Organització,  de  manera  anual, d’un acte en que es visualitzi com el propi municipi lliura de manera simbòlica els títols d’ESO a tot l’alumnat i com en reconeix el valor i esforç. La finalitat d’aquest acte és convertir aquesta data en un dia assenyalat i de reconeixement social, on tota la comunitat, famílies, agents educatius i  representants municipals, atorguen i reconeixen la fita que significa el títol de la ESO associat a la condició de ciutadania.

Proposada per:
Fundació Jaume Bofill
  • Educació
  • Ciutadania
Actuaciones dirigidas a garantizar la igualdad de oportunidades de las mujeres gitanas

Actuacions dirigides a garantir la igualtat d’oportunitats de les dones gitanes, especialment d’aquelles en situació de major vulnerabilitat, promovent mesures per al  desenvolupament social, personal i laboral, que serveixin per compensar les desavantatges i barreres que pateixen en la seva doble condició de dones i  gitanes.

Proposada per:
Fundación Secretariado Gitano
  • No discriminació
  • Poble Gitano
  • Racisme
  • Dona
Actualitzar los documentos municipales para que sean inclusivos

Actualitzar els documents municipals perquè siguin inclusius i reflecteixin la realitat social evitant utilitzar la formula pare-mare.

Proposada per:
Associació LGTB Tal com som
  • LGTBI
  • No discrminació
  • Igualtat
  • Registre
  • Padró
Adaptar aulas de enlace a nivel lingüístico para la llegada de alumnos durante el curso

Adaptar aules d'enllaç a nivell lingüístic per respondre adequadament a l'arribada de alumnes d'origen divers durant el curs escolar i incloure en currículum escolar i formació de professorat, continguts relacionats amb migracions i asil com a element clau en diferents àrees de coneixement.

Proposada per:
Comissió Catalana d'Ajuda al Refugiat
  • Migrants
  • Immigració
  • Sense papers
  • Refugiats
  • Asil
  • Llengua
  • Acollida
Adaptar la normativa municipal a la Convención sobre los Derechos de las Personas con Discapacidad de la ONU

Adaptar tota la normativa municipal als preceptes que preveu la Convenció sobre els Drets de les Persones amb Discapacitat de l’ONU, com preveu la declaració de Madrid (A/62/654).

Proposada per:
Taula d'Entitats del Tercer Sector Social de Catalunya
  • Inclusió
  • Tercer Sector
  • Serveis Socials
  • Exclusió
  • Igualtat
  • Desigualtat
  • Discapacitats
Adaptar todas las informaciones de los ayuntamientos para que sean accesibles para el conjunto de la ciudadania

Adaptar totes les informacions dels ajuntaments perquè siguin accessibles per al conjunt de la ciutadania, elaborant materials en braille, subtítols, audiodescripció i intèrprets de llengua, si s’escau, sempre sota criteris de lectura fàcil i llenguatge entenedor. Alhora, adaptar els mecanismes dels ajuntaments per garantir l’accessibilitat de les persones amb discapacitat a la vida política i representativa dels municipis.

Proposada per:
Taula d'Entitats del Tercer Sector Social de Catalunya
  • Inclusió
  • Tercer Sector
  • Serveis Socials
  • Exclusió
  • Igualtat
  • Informació
  • Desigualtat
  • Accessibilitat
Administrar los datos de carácter personal siguiendo estrictos criterios de seguridad

Administrar les dades de caràcter personal únicament dins de l’administració i seguint estrictes criteris de seguretat, garantint els mitjans tècnics i els coneixements per gestionar-les sense dependre de tercers.

Proposada per:
Plataforma Apoderament Digital
  • Noves Tecnologies
  • TIC
  • Sobirania Digital
  • Sobirania Tecnològica
  • Dades
  • Seguretat
Adscripciones entre centros de primaria y secundaria

Adscripcions entre centres de primària i secundària
Els centres de primària s’adscriuen
als centres de secundària, de tal manera que la transició dels alumnes d’una etapa a l’altra es fa d’una manera més previsible, més programada i més còmoda. Aquestes adscripcions, però, en funció de la manera com es dissenyin i es planifiquin, poden tenir un impacte positiu o negatiu en la segregació escolar.

Si els centres de primària amb més dificultats s’adscriuen a instituts també amb dificultats i fins i tot estigmatitzats, es poden consolidar itineraris de desavantatge i d’exclusió educativa i encara allunyar més la demanda
de determinats centres de primària. En canvi, la creació d’adscripcions que compensin situacions de desavantatge educatiu poden tenir un efecte compensatori positiu
Aquestes mesures poden ajudar a convertir centres d’educació infantil i primària en atractius per a una demanda educativa que tendeix a polaritzar-se socialment en el pas de primària a secundària

Proposada per:
Fundació Jaume Bofill
  • Educació
  • Segregació escolar
Agilizar pagos a entidades sociales

Agilitzar les convocatòries, les resolucions i els pagaments a les entitats del Tercer Sector.

Proposada per:
Taula d'Entitats del Tercer Sector Social de Catalunya
  • Finançament
  • Entitats Socials
  • Tercer Sector
  • Administració
Ajuste de la oferta de plazas de los centros educativos

L’Ajuntament, conjuntament amb els serveis territorials del Departament d’Ensenyament, té la capacitat de planificar l’oferta de places dels centres educatius. Si aquesta planificació només respon a la tendència de la demanda de les famílies, el resultat serà una xarxa
molt segregada.

Un dels efectes més negatius es produeix quan es planifica una oferta de places excessiva en un centre determinat. Aquesta pràctica no només és negativa en si mateixa, sinó que sol deixar sense efectes altres mesures dirigides a reduir la segregació.
Per aquesta raó és imprescindible que
es desenvolupi una planificació anual de l’oferta de places des de la perspectiva de la segregació i que sempre eviti l’excés d’oferta en determinats centres educatius.

Proposada per:
Fundació Jaume Bofill
  • Educació
  • Segregació escolar
  • Oferta de places
  • Centre educatiu
Análisis desagregado de los datos por sexo y otros ejes de desigualdades intersecantes

Disposar d’eines d’anàlisi interseccionals que permetin creuar el gènere amb altres eixos de desigualtat i que posin en pràctica la transversalització de l’anàlisis de la perspectiva de gènere en les dades relatives a l’energia. És important que es faci de forma transversal a les diferents regidories, per poder-ne creuar les dades fàcilment.

Proposada per:
Xarxa per la Sobirania Energètica
  • Energia
  • Sobirania energètica
  • Interseccionalitat
  • Dades
Apartar de la lista y/o grupo municipal a cualquier persona que haga declaraciones LGTBI-fóbicas

Compromotre's a què cap dels representants de la candidatura faci declaracions LGTBI-fòbiques i apartar del Grup Municipal qualsevol persona que les faci

Proposada per:
LGTB Terrassa
  • Partits
  • CandidatsRepresentants
  • LGTBI
  • Compromís
Apoderamiento ciudadano y co-construcción

cada comunitat ha de decidir i adequar al seu context les mesures per impulsar una mobilitat +sostenible. Des de l’administració pública cal facilitar el diàleg i l’intercanvi d’opinions i necessitats amb els i les ciutadanes, així com amb agents rellevants del territori.

Proposada per:
Som Mobilitat
  • Mobilitat
  • Sostenible
  • Participació
Aprovechar los Fondos Estructurales y de Inversión Europeos, y la Prioridad de Inversión específica para la comunidad gitana

Aprofitar la gran oportunitat que ofereixen els Fons Estructurals i d’Inversió Europeus, i la Prioritat de Inversió específica per la comunitat gitana (P.I. 9.2) per invertir a través dels Programes Operatius regionals en intervencions en habitatge en contextos desfavorits (FEDER), o en programes de educació, ocupabilitat u igualtat de gènere(FSE).

Proposada per:
Fundación Secretariado Gitano
  • No discriminació
  • Poble Gitano
  • Racisme
  • Fons europeus
Apuesta por el conocimiento

la divulgació, informació i formació a la població és clau per afavorir la seva participació en la co-construcció d’una mobilitat +sostenible.

Proposada per:
Som Mobilitat
  • Mobilitat
  • Coneixement
  • Informació
  • Formació
  • Sostenible
Asegurar la emancipación de las personas con diversidad funcional en todos los ámbitos de la vida

Desenvolupar programes per assegurar l’emancipació de les persones amb diversitat funcional en tots els àmbits de la vida: formatiu, laboral, social i comunitari. Barcelona és una ciutat diversa, que té el repte i la voluntat de ser inclusiva. Això implica treballar per la igualtat efectiva d’oportunitats i de recursos per participar plenament en la vida econòmica, social i política i perquè totes les persones joves gaudeixin d’unes condicions de vida dignes. Cal habilitar mecanismes per garantir els drets de la ciutadania i la justícia social i combatre les desigualtats estructurals del sistema, entenent la interseccionalitat de les opressions i adaptant els discursos i projectes per a que siguin accessibles a tothom.

Proposada per:
Consell de la Joventut de Barcelona
  • Joventut
  • Barcelona
  • Associacionisme
Asegurar la interoperatividad: utilizar formatos abiertos de ficheros com herramienta para garantizar el acceso a la información

Assegurar la interoperativitat: utilitzar formats oberts de fitxers com a eina per garantir l’accés a la informació sense obstacles i la bona interacció amb i entre els sistemes públics. A més a més, els estàndards que s’utilitzin han de tenir implementacions obertes que es verifiqui funcionin amb una varietat de dispositius o programari, inclouent sempre una opció de programari lliure

Proposada per:
Plataforma Apoderament Digital
  • Noves Tecnologies
  • TIC
  • Sobirania Tecnològica
  • Sobirania Digital
  • Estàndards lliures
  • Informació
  • Dades
  • Oberta
Asegurar la viabilidad económica, ecológica y social de las fincas agroramaderas.

1.1 Posar la veu de la pagesia al centre de les polítiques públiques que es desenvolupen en totes les baules de la cadena alimentària: producció, distribució, comercialització, consum, comuns agroalimentaris, etcètera.
1.2 Estudiar una proposta de renda bàsica agrària pagesa que asseguri el manteniment de la pagesia que produeix els aliments imprescindibles per a la reproducció de la vida.
1.3 Crear o recuperar mitjans de producció públics i gestionar-los de forma comunitària-cooperativa.
1.4 Mancomunar serveis de comunicació, comercialització, maquinària, etcètera, entre la pagesia.

Proposada per:
Aixequem la República
  • Alimentación
  • Sobirania alimentària
  • Agricultura
  • Pagesia
  • Mancomunar
Asegurar que los niños vivan en viviendas a precios asequibles y en condiciones óptimas. Ampliar las ayudas, la dotación de vivienda pública y cumplir con el abanico de medidas protectoras previstas en las normas.

Assegurar que els infants visquin en habitatges a preus assequibles i en condicions òptimes. Ampliar les ajudes, la dotació d’habitatge públic i complir amb el ventall de mesures protectores previstes a les normes.

Proposada per:
UNICEF Catalunya
  • Infància
  • Infants
Asignar los recursos suficientes a políticas de inclusión municipales

Assignar els recursos suficients a polítiques d’inclusió municipals, així com a les entitats socials del Tercer Sector que participen en el seu desplegament.
 

Proposada per:
Taula d'Entitats del Tercer Sector Social de Catalunya
  • Inclusió
  • Tercer Sector
  • Serveis Socials
  • Exclusió
  • Igualtat
  • Desigualtat
Asumir responsabilidad subsidiaria en casos de presunta violencia racista de la Policía

En relació a l'actuació institucional quan els agents són perpetradors de la  vulneració de drets i violència racista, cal valorar la possibilitat que l'Ajuntament assumeixi responsabilitat subsidiària en alguns casos. 

Proposada per:
SOS Racisme
  • No discriminació
  • Poble Gitano
  • Racisme
  • Violència
Atención especial a la infancia gitana

Atenció especial a la infància gitana en el disseny de mesures polítiques o assignació de recursos per abordar la pobresa infantil. A causa de la bretxa de desigualtat que afecta a la comunitat gitana en el seu conjunt, la infància gitana suporta uns nivells de vulnerabilitat social majors que la mitjana. 

Proposada per:
Fundación Secretariado Gitano
  • No discriminació
  • Poble Gitano
  • Racisme
Auditoria ciudadana de la distribución eléctrica

Auditar l’activitat de distribució entesa com l’exercici necessari per aconseguir la informació de com ha estat en el passat, de com és en el present i de quines accions s’han d’emprendre en el futur perquè estigui al servei de la ciutadania.

Proposada per:
Xarxa per la Sobirania Energètica
  • Energia
  • Sobirania energètica
  • Auditoria
  • Informació
Aumentar garantias de la ciudadana en relación a denunciar violencia institucional

 

Que s’estableixi un mecanisme de denúncia de situacions de violència institucional específic per la ciutadania i per a les entitats de defensa dels drets humans en què s’augmentin les garanties amb l’objectiu que es pugui actuar de manera adequada i amb la celeritat suficient perquè se’n pugui preservar la prova. El mecanisme per denunciar situacions de violència institucional no ha de ser el mateix canal general que ja existeix, ateses les circumstàncies especifiques que envolten aquest tipus de situacions.

Proposada per:
Irídia, Centre per la Defensa dels Drets Humans
  • Barcelona
  • Espai Públic
  • Violència
  • Policia
  • Drets Humans
Aumentar los recursos dirigidos a la Educación 360

Amb l’objectiu de poder avançar en una estratègia d’Educació 360 municipal, generant més i millors oportunitats educatives, serà fonamental incrementar els recursos destinats a les oportunitats educatives. Per fer-ho es treballarà en diferents línies: els  Ajuntaments incrementaran les partides pressupostàries destinades a educació, es  fomentaran programes d’acompanyament a les entitats per que millorin la seva captació de finançament i es farà incidència en institucions públiques supramunicipals amb l’objectiu d’incrementar els recursos destinats així com la col·laboració d’iniciatives privades. L’increment pressupostari a nivell municipal ha de permetre situar el municipi per sobre de la mitjana catalana de despesa municipal per ciutadà en educació, que es va situar l’any 2017 en 76,97€.

Proposada per:
Fundació Jaume Bofill
  • Educació
  • Pressupost
  • Recursos
  • Entitats
Ayudas para el acceso universal de los servicios educativos para los niños de 0 a 3 años

Incloure en els Programes Municipals d’Acció Social contra la Pobresa les ajudes per accés universal dels serveis educatius per als infants de 0 a 3 anys (roba, llibres de text, activitats educatives de reforç, etc.) que no queden cobertes pel mateix sistema educatiu.

Proposada per:
Taula d'Entitats del Tercer Sector Social de Catalunya
  • Inclusió
  • Tercer Sector
  • Serveis Socials
  • Exclusió
  • Igualtat
  • Desigualtat
  • Infància
  • 0-3
  • Educació
Bonificaciones para facilitar el uso del vehículo eléctrico compartido

oferir bonificacions o banc del temps (destinar temps al manteniment/neteja del cotxe, per exemple, per compenar el pagament de la tarifa) per garantir l’accés a una mobilitat +sostenible a col•lectius vulnerables.

Proposada per:
Som Mobilitat
  • Mobilitat
  • Banc del Temps
  • Bonificacions
  • Sostenible
  • Vulnerables
Campañas de sensibilización sobre colectivos vulnerables

Dissenyar conjuntament estratègies de sensibilització ciutadana per conscienciar sobre la discapacitat i altres col·lectius en situació de vulnerabilitat.

Proposada per:
Taula d'Entitats del Tercer Sector Social de Catalunya
  • Sensibilització
  • Vulnerables
  • Tercer Sector
Cierre de lineas o grupos

Tancament de línies o grups
Tancar una línia o un grup d’una escola normalment resulta impopular. Ara bé, en alguns casos específics aquesta decisió pot tenir importants resultats positius per reduir la segregació escolar i millorar el conjunt del sistema. És a dir, malgrat que
generalment sol ser una decisió poc atractiva, en alguns casos específics, i sempre que el tancament es gestioni bé, és una decisió que pot ser positiva tant per a l’escola el barri
i el conjunt del municipi.

Un exemple clar de l’ocasió en què pot
ser positiu un tancament és en el cas d’algun centre on hi ha un volum d’oferta de
places netament superior a la demanda.
Si es manté la situació, el centre molt probablement acabarà incrementant el seu nivell de segregació.
Es tracta d’un tipus de mesura que pot resultar molt positiva sempre que també es tinguin
en compte aspectes com la proximitat, el paper de l’escola des del punt de vista de la cohesió social comunitària i les possibles
conseqüències del tancament d’escoles o grups (possible escolarització separada de germans en els casos de tancaments progressius, per exemple) com a possibles efectes no desitjats produïts pel tancament.

Proposada per:
Fundació Jaume Bofill
  • Educació
  • Segregació escolar
Colgar las banderas LGTB en las fechas de commemoración

Penjar les banderes LGTB (Arc de Sant Martí i/o transsexual) en les dates de commemoració.

Proposada per:
Associació LGTB Tal Com Som
  • LGTBI
  • No discrminació
  • Igualtat
Combatir toda forma de violencia contra los niños y adolescentes, especialmente la violencia machista.

Mesures per combatre tota forma de violència contra els infants i adolescents, augmentar els recursos dels serveis socials per a una millor prevenció i detecció de riscos, i assegurar la coordinació amb el sistema educatiu i el de salut. Desenvolupar programes i campanyes per fer front a l’assetjament i a les actituds masclistes i violentes, amb especial atenció a l’educació sexual i afectiva i la perspectiva de gènere.

Proposada per:
UNICEF Catalunya
  • Infància
  • Infants
  • Violència
  • Violència Masclista
Compartir infrastructura pública

Facilitar la compartició d’infraestructura pública: implantació d’antenes o pas de cablejat en edificis i infraestructures públiques.

Proposada per:
Plataforma Apoderament Digital
  • Noves Tecnologies
  • TIC
  • Sobirania Tecnològica
  • Sobirania Digital
  • Antenes
Contratar compañías neutras políticamente

Contractar serveis a companyies de telecomunicacions que no discriminin el trànsit, el filtrin o l’interrompin, com en el cas del referèndum d’autodeterminació de l’1 d’octubre de 2017.

Proposada per:
Plataforma Apoderament Digital
  • Noves Tecnologies
  • Sobirania Tecnològica
  • Sobirania Digital
  • Contractació
Control del fraude en el certificado de enfermedades digestivas

Un altre dels àmbits que acumulen una major part de les denúncies per frau durant el procés de preinscripció és el d’aquelles famílies que acrediten que l’infant pateix una malaltia digestiva crònica.

Tot i que, a petició del Síndic de Greuges,
el Departament d’Ensenyament va manifestar la seva voluntat que el barem de malalties digestives desaparegui en els propers processos de preinscripció, actualment continua vigent com un dels criteris de prioritat. La detecció del frau en el certificat de malalties digestives cròniques pot resultar complexa.

No obstant això, una manera d’aproximar- se al frau és a través de la detecció de la concentració en un mateix centre educatiu o municipi de certificats de malalties digestives signats per un mateix facultatiu

Proposada per:
Fundació Jaume Bofill
  • Educació
  • Segregació escolar
Control del fraude en el empadronamiento

La proximitat al centre té molt pes a l’hora de prioritzar les diverses sol·licituds d’escolarització. Això provoca que algunes famílies canviïn el lloc d’empadronament durant el procés de preinscripció escolar
a una adreça que no és el seu domicili de residència habitual. Aquest fenomen té un impacte directe en la diversitat de la xarxa
i provoca que s’incrementi més la segregació.

Aquest tipus de conductes, que són nocives per al sistema, estan prohibides
normativament i es consideren frau. Malgrat no ser majoritari, hi ha famílies que continuen desenvolupant aquesta mala pràctica, en
gran part perquè les mesures de seguiment o control per fer complir la norma són millorables. Amb l’objectiu de desenvolupar
un seguiment del frau el més eficient possible, es poden desenvolupar diverses actuacions:
• Revisió de les situacions especialment proclius a aquesta conducta: canvis en
l’empadronament en els mesos previs al procés de preinscripció, anàlisi del nombre de persones empadronades al mateix domicili o la no-correspondència entre
el domicili que apareix en el document nacional d’identitat del pare, la mare
o el tutor legal lliurat i el que figura en el full de preinscripció.

Proposada per:
Fundació Jaume Bofill
  • Educació
  • Segregació escolar
Convenios y subvenciones plurianuales con las asociaciones juveniles

La signatura de convenis o subvencions plurianuals amb les associacions per a la gestió d'equipaments juvenils o el desenvolupament de projectes dóna estabilitat a la seva tasca i, de retruc, als processos d'educació en la participació que es generen en aquestes. A més, és una manera de reconèixer la tasca de l'associacionisme i realçar-la com un puntal bàsic per a la ciutat i la comunitat.

Proposada per:
Consell Nacional de la Joventut de Catalunya
  • Participació juvenil
  • consell local
  • Joventut
  • Subvencions
  • Associacionisme
Cooperar y compartir buenas prácticas entre municipios comprometidos con la participación infantil y juvenil

Fer de la participació d'infants, adolescents i joves una pràctica política i comunitària quotidiana no és una tasca fàcil. Per tant, és important que els Ajuntaments que entomin aquest repte, comparteixin les seves experiències i bones pràctiques amb municipis que també impulsen polítiques en aquest àmbit. Això enriquirà les diverses experiències del foment de la participació infantil i juvenil i permetrà teixir estratègies conjuntes per a enfortir i fomentar la participació infantil i juvenil de qualitat en l'àmbit nacional.

Proposada per:
Consell Nacional de la Joventut de Catalunya
  • Participació juvenil
  • consell local
  • Joventut
  • participació infantil
Coordinación entre instituciones, cuerpos policiales y fiscalía de menores.

Assegurar la coordinació de les entitats públiques de protecció de nens i nenes de les Comunitats autònomes amb forces i cossos de seguretat de l'estat i les seccions de menors de les fiscalies provincials establint que tota la informació disponible sobre la filiació d'aquests menors i els indicadors de riscos que s'haguessin detectat sigui compartida entre els actors involucrats.

Proposada per:
Comissió Catalana d'Ajuda al Refugiat
  • Migrants
  • Immigració
  • Sense papers
  • Refugiats
  • Asil
  • Menors
  • MENA
Creación de un observatorio del agua

La creació d’un observatori ciutadà que vetlli per la gestió de l’aigua i el sanejament com a bé comú, tal i com s’ha descrit als punts anteriors.

Proposada per:
Aigua és Vida
  • Aigua
  • Subministraments
  • Democràcia
  • Serveis Públics
  • Drets Humans
Creación y/o impulso de planes o estrategias específicas

Creació i/o impuls de plans o estratègies específics que, amb caràcter autonòmic i en coherència amb l’Estratègia Nacional d’Inclusió Social de la Població Gitana, ofereixin un marc polític que garanteixi la igualtat d’oportunitats de les persones gitanes. 

Proposada per:
Fundación Secretariado Gitano
  • No discriminació
  • Poble Gitano
  • Racisme
Crear consejos locales de infancia, adolescencia o juventud

Els consells d'infància, d'adolescència o de joventut són espais de coordinació i treball conjunt entre iguals. L'existència d'aquestes plataformes a escala municipal és una oportunitat per als Ajuntaments, ja que els permet tenir identificats de manera molt clara interlocutors a qui poder consultar i amb qui poder crear conjuntament les polítiques que afecten a la joventut, adolescència i infància.


En relació als consells o plataformes locals de joventut, el paper dels Ajuntaments ha de ser el d'estimular-ne la creació, facilitar-ne la tasca i reconèixer-los com a actors en la definició de polítiques públiques i la cocreació de processos participatius. És important respectar la seva autonomia i ritmes. Crear una plataforma que aglutini totes les associacions juvenils municipals i/o jovent no associat ha de ser, en tots els casos, un procés liderat pels i les joves i que parteixi de l'autoorganització juvenil.

Proposada per:
Consell Nacional de la Joventut de Catalunya
  • Participació juvenil
  • consell local
  • Joventut
Crear estrategias de coordinación entre los diferentes gestores de servicios de atención a las personas

Crear estratègies de coordinació entre els diferents gestors de serveis d’atenció a les persones (entitats socials, serveis municipals, agents privats i concertats, etc.) per millorar l’atenció personalitzada i avançar cap a un model municipal d’atenció comunitària centrada en la persona.

Proposada per:
Taula d'Entitats del Tercer Sector Social de Catalunya
  • Coordinació
  • Servei públic
  • Serveis Socials
  • Tercer Sector
Crear órganos de participación de las entidades sociales

Crear òrgans de participació de les entitats socials amb capacitat d’acordar les propostes i actuacions en l’àmbit social.

Proposada per:
Taula d'Entitats del Tercer Sector Social de Catalunya
  • Participació
  • Entitats veïnals
  • Entitats Socials