L’Agenda pel Dret a la Ciutat és un repositori de propostes d’entitats i moviments socials per a les eleccions municipals de 2019 a Catalunya i l’Estat. Podeu cercar les propostes per paraula clau o per àmbit temàtic, i podeu accedir a través d’elles als documents complets de propostes.

Propostes pel dret a la ciutat

Filtra per categoria

Voluptate officiis, porta ea? Molestiae euismod, labore reprehenderit aperiam magna massa tempora morbi condimentum molestie accumsan inventore, diam.

Nec cum, distinctio rerum cubilia culpa mus ullamcorper volutpat, commodo excepteur taciti, aperiam! Ut cupiditate recusandae esse in, montes nesciunt dolorem pellentesque, reiciendis laborum odio necessitatibus? Voluptatum voluptas lacinia lorem.

Turpis, possimus, culpa consectetur tempus? Voluptates atque dictum fugit, nesciunt etiam enim pede etiam hymenaeos excepturi. Eaque posuere debitis exercitationem. Provident per, esse ac felis vulputate vivamus. Aliquid neque eget.

Eleifend tincidunt ipsum amet laboris! Odio mauris neque animi sociis! Tempor praesent quam maiores aspernatur molestias odit per sociis mollis, unde proin blanditiis pharetra eros. Nascetur felis, dui dis fermentum.

Enim quo, per laoreet? Erat repellat est repudiandae! Culpa cum cillum iste enim minima cillum sequi? Aliquam per nostrum nostra, ac architecto expedita, ullamco. Autem fugiat cum mus class urna.

Iusto quas enim pede? Semper autem esse elit commodo consequatur feugiat cumque, sapien dolorem, officiis cumque, metus, parturient fuga volutpat sequi vehicula accusamus, minus? Cum perspiciatis sociis necessitatibus? Cillum nostra.

Pharetra sollicitudin enim tellus commodo luctus facilis varius rhoncus, quae labore inceptos facilis earum! Molestias eu. Turpis deserunt mollit quaerat? Imperdiet, sapien purus consequatur, ultricies dis a cursus, lacinia porro.

Ante lacus in aliquid excepteur condimentum lacus quibusdam, tristique pharetra harum ratione ipsa consectetur? Numquam. Elit, sapien harum! Nulla nonummy quas, fugit hac parturient, vulputate iure aspernatur? Incidunt pulvinar numquam.

Claustres i equips educatius ampliats

Impulsar que els claustres dels centres educatius incorporin els professionals i agents educatius implicats en les activitats del centre, monitors, educadors, psicòlegs, col·laboradors... D’aquesta manera, els equips educatius seran capaços d’oferir estratègies i oportunitats educatives més integrals i adaptades al conjunt de les persones i les seves necessitats.

Proposada per:
Fundació Jaume Bofill
  • Educació
  • Professionals
  • Agents
  • Participació
Claustres i equips educatius ampliats

Impulsar que els claustres dels centres educatius incorporin els professionals i agents educatius implicats en les activitats del centre, monitors, educadors, psicòlegs, col·laboradors... D’aquesta manera, els equips educatius seran capaços d’oferir estratègies i oportunitats educatives més integrals i adaptades al conjunt de les persones i les seves necessitats.

Proposada per:
Fundació Jaume Bofill
  • Educació
  • Professionals
  • Agents
  • Participació
Garantint el dret a viure i envellir dignament a casa i a viure autònomament per a la gent gran i persones amb discapacitats

Millorar els serveis municipals de promoció de l’autonomia personal i de suport a la vida quotidiana de la gent gran i les persones amb discapacitat o trastorn mental, garantint el dret a viure i envellir dignament a casa i a viure autònomament, i prioritzant el desenvolupament de la figura de l’assistent personal.

Proposada per:
Taula d'Entitats del Tercer Sector Social de Catalunya
  • Inclusió
  • Tercer Sector
  • Serveis Socials
  • Exclusió
  • Igualtat
  • Desigualtat
  • Gent Gran
  • Drets
Garantint el dret a viure i envellir dignament a casa i a viure autònomament per a la gent gran i persones amb discapacitats

Millorar els serveis municipals de promoció de l’autonomia personal i de suport a la vida quotidiana de la gent gran i les persones amb discapacitat o trastorn mental, garantint el dret a viure i envellir dignament a casa i a viure autònomament, i prioritzant el desenvolupament de la figura de l’assistent personal.

Proposada per:
Taula d'Entitats del Tercer Sector Social de Catalunya
  • Inclusió
  • Tercer Sector
  • Serveis Socials
  • Exclusió
  • Igualtat
  • Desigualtat
  • Gent Gran
  • Drets
Obrir el Consell Escolar Municipals a la participació del conjunt d'agents que tenen impacte en l'eduació d'infants i adolescents.

Generar  un  espai   de   participació,   amb   capacitat no només d’anàlisi  i  consulta,  sinó  també  de  presa de decisions. Un espai que ha d’anar més enllà del Consell Escolar Municipal, incorporant la participació i la visió del conjunt d’agents que tenen impacte en l’educació de la infància i l’adolescència. La principal finalitat del Consell ha de ser anar desplegant l’estratègia educativa del municipi, tenint sempre en compte la voluntat de generar més oportunitats educatives, fent-ho de manera que cada vegada hi hagi més equitat educativa, i fent-ho de manera compartida entre el conjunt d’agents educatius.

Proposada per:
Fundació Jaume Bofill
  • Educació
  • Consell Escolar Municipal
  • Consell
  • Participació
Obrir les escoles i els instituts a la comunitat

Impulsar que els centres educatius obrin els patis, així com altres espais  i  equipaments  dels  centres al conjunt de la ciutadania en horari no lectiu (per exemple, les biblioteques). Per fer-ho possible l’Ajuntament es comprometrà a acompanyar i col·laborar amb els centres educatius amb l’objectiu de fer viable aquesta obertura d’equipaments, si és necessari amb la dotació recursos extraordinaris. Un dels clars exemples d’aquesta obertura d’equipaments dels centres educatius són els Patis Oberts, ja implementats en molts municipis de Catalunya. Tant els patis com la resta d’equipaments dels centres educatius poden servir per a desenvolupar activitats comunitàries, culturals o esportives amb una vessant clarament educativa

Proposada per:
Fundació Jaume Bofill
  • Educació
  • Escola
  • Centre
  • Pati Obert
  • Activitats
Accés universal a l'educació 0-3 anys

Garantir les condicions per a l’accés universal a l’educació 0-3 anys de manera que cap infant, sigui quina sigui la seva situació, en quedi exclòs. Augmentar la inversió i ampliar l’oferta pública de places tenint en compte com a criteri les necessitats educatives i garantir l’equitat a través de la tarifació social, sense perjudici d’invertir en altres serveis  de suport a la criança i d’educació primerenca

Proposada per:
UNICEF Catalunya
  • Infància
  • Infants
Accés universal a l'educació 0-3 anys

Garantir les condicions per a l’accés universal a l’educació 0-3 anys de manera que cap infant, sigui quina sigui la seva situació, en quedi exclòs. Augmentar la inversió i ampliar l’oferta pública de places tenint en compte com a criteri les necessitats educatives i garantir l’equitat a través de la tarifació social, sense perjudici d’invertir en altres serveis  de suport a la criança i d’educació primerenca

Proposada per:
UNICEF Catalunya
  • Infància
  • Infants
Acte ciutadà de lliurament del títol de la ESO per part del municipi

Organització,  de  manera  anual, d’un acte en que es visualitzi com el propi municipi lliura de manera simbòlica els títols d’ESO a tot l’alumnat i com en reconeix el valor i esforç. La finalitat d’aquest acte és convertir aquesta data en un dia assenyalat i de reconeixement social, on tota la comunitat, famílies, agents educatius i  representants municipals, atorguen i reconeixen la fita que significa el títol de la ESO associat a la condició de ciutadania.

Proposada per:
Fundació Jaume Bofill
  • Educació
  • Ciutadania
Acte ciutadà de lliurament del títol de la ESO per part del municipi

Organització,  de  manera  anual, d’un acte en que es visualitzi com el propi municipi lliura de manera simbòlica els títols d’ESO a tot l’alumnat i com en reconeix el valor i esforç. La finalitat d’aquest acte és convertir aquesta data en un dia assenyalat i de reconeixement social, on tota la comunitat, famílies, agents educatius i  representants municipals, atorguen i reconeixen la fita que significa el títol de la ESO associat a la condició de ciutadania.

Proposada per:
Fundació Jaume Bofill
  • Educació
  • Ciutadania
Adaptar aules d'enllaç a nivell lingüístic per l'arribada d'alumnes durant el curs

Adaptar aules d'enllaç a nivell lingüístic per respondre adequadament a l'arribada de alumnes d'origen divers durant el curs escolar i incloure en currículum escolar i formació de professorat, continguts relacionats amb migracions i asil com a element clau en diferents àrees de coneixement.

Proposada per:
Comissió Catalana d'Ajuda al Refugiat
  • Migrants
  • Immigració
  • Sense papers
  • Refugiats
  • Asil
  • Llengua
  • Acollida
Adaptar aules d'enllaç a nivell lingüístic per l'arribada d'alumnes durant el curs

Adaptar aules d'enllaç a nivell lingüístic per respondre adequadament a l'arribada de alumnes d'origen divers durant el curs escolar i incloure en currículum escolar i formació de professorat, continguts relacionats amb migracions i asil com a element clau en diferents àrees de coneixement.

Proposada per:
Comissió Catalana d'Ajuda al Refugiat
  • Migrants
  • Immigració
  • Sense papers
  • Refugiats
  • Asil
  • Llengua
  • Acollida
Adaptar la normativa municipal a la Convenció sobre els Drets de les Persones amb Discapacitat de l’ONU

Adaptar tota la normativa municipal als preceptes que preveu la Convenció sobre els Drets de les Persones amb Discapacitat de l’ONU, com preveu la declaració de Madrid (A/62/654).

Proposada per:
Taula d'Entitats del Tercer Sector Social de Catalunya
  • Inclusió
  • Tercer Sector
  • Serveis Socials
  • Exclusió
  • Igualtat
  • Desigualtat
  • Discapacitats
Adaptar la normativa municipal a la Convenció sobre els Drets de les Persones amb Discapacitat de l’ONU

Adaptar tota la normativa municipal als preceptes que preveu la Convenció sobre els Drets de les Persones amb Discapacitat de l’ONU, com preveu la declaració de Madrid (A/62/654).

Proposada per:
Taula d'Entitats del Tercer Sector Social de Catalunya
  • Inclusió
  • Tercer Sector
  • Serveis Socials
  • Exclusió
  • Igualtat
  • Desigualtat
  • Discapacitats
Adaptar totes les informacions dels ajuntaments perquè siguin accessibles per al conjunt de la ciutadania

Adaptar totes les informacions dels ajuntaments perquè siguin accessibles per al conjunt de la ciutadania, elaborant materials en braille, subtítols, audiodescripció i intèrprets de llengua, si s’escau, sempre sota criteris de lectura fàcil i llenguatge entenedor. Alhora, adaptar els mecanismes dels ajuntaments per garantir l’accessibilitat de les persones amb discapacitat a la vida política i representativa dels municipis.

Proposada per:
Taula d'Entitats del Tercer Sector Social de Catalunya
  • Inclusió
  • Tercer Sector
  • Serveis Socials
  • Exclusió
  • Igualtat
  • Informació
  • Desigualtat
  • Accessibilitat
Adaptar totes les informacions dels ajuntaments perquè siguin accessibles per al conjunt de la ciutadania

Adaptar totes les informacions dels ajuntaments perquè siguin accessibles per al conjunt de la ciutadania, elaborant materials en braille, subtítols, audiodescripció i intèrprets de llengua, si s’escau, sempre sota criteris de lectura fàcil i llenguatge entenedor. Alhora, adaptar els mecanismes dels ajuntaments per garantir l’accessibilitat de les persones amb discapacitat a la vida política i representativa dels municipis.

Proposada per:
Taula d'Entitats del Tercer Sector Social de Catalunya
  • Inclusió
  • Tercer Sector
  • Serveis Socials
  • Exclusió
  • Igualtat
  • Informació
  • Desigualtat
  • Accessibilitat
Adscripcions entre centres de primària i secundària

Adscripcions entre centres de primària i secundària
Els centres de primària s’adscriuen
als centres de secundària, de tal manera que la transició dels alumnes d’una etapa a l’altra es fa d’una manera més previsible, més programada i més còmoda. Aquestes adscripcions, però, en funció de la manera com es dissenyin i es planifiquin, poden tenir un impacte positiu o negatiu en la segregació escolar.

Si els centres de primària amb més dificultats s’adscriuen a instituts també amb dificultats i fins i tot estigmatitzats, es poden consolidar itineraris de desavantatge i d’exclusió educativa i encara allunyar més la demanda
de determinats centres de primària. En canvi, la creació d’adscripcions que compensin situacions de desavantatge educatiu poden tenir un efecte compensatori positiu
Aquestes mesures poden ajudar a convertir centres d’educació infantil i primària en atractius per a una demanda educativa que tendeix a polaritzar-se socialment en el pas de primària a secundària

Proposada per:
Fundació Jaume Bofill
  • Educació
  • Segregació escolar
Adscripcions entre centres de primària i secundària

Adscripcions entre centres de primària i secundària
Els centres de primària s’adscriuen
als centres de secundària, de tal manera que la transició dels alumnes d’una etapa a l’altra es fa d’una manera més previsible, més programada i més còmoda. Aquestes adscripcions, però, en funció de la manera com es dissenyin i es planifiquin, poden tenir un impacte positiu o negatiu en la segregació escolar.

Si els centres de primària amb més dificultats s’adscriuen a instituts també amb dificultats i fins i tot estigmatitzats, es poden consolidar itineraris de desavantatge i d’exclusió educativa i encara allunyar més la demanda
de determinats centres de primària. En canvi, la creació d’adscripcions que compensin situacions de desavantatge educatiu poden tenir un efecte compensatori positiu
Aquestes mesures poden ajudar a convertir centres d’educació infantil i primària en atractius per a una demanda educativa que tendeix a polaritzar-se socialment en el pas de primària a secundària

Proposada per:
Fundació Jaume Bofill
  • Educació
  • Segregació escolar
Afavorir l’oferta d’activitats extraescolars

Un dels àmbits educatius on es produeixen més desigualtats i segregació és en l’àmbit no escolar. Principalment en les anomenades activitats extraescolars. Per tant, reduir la segregació escolar al municipi passa també per igualar oportunitats educatives més enllà de l’horari escolar.

És especialment rellevant impulsar l’oferta d’activitats atractives en aquells centres amb menor demanda, tant com reforçar
pedagògicament el centre. D’aquesta manera donarem més oportunitats a l’alumnat que assisteix al centre i a més a més farem que aquella escola o institut sigui més atractiu per a les famílies.

Proposada per:
Fundació Jaume Bofill
  • Educació
  • Segregació escolar
Ajudes per accés universal dels serveis educatius per als infants de 0 a 3 anys

Incloure en els Programes Municipals d’Acció Social contra la Pobresa les ajudes per accés universal dels serveis educatius per als infants de 0 a 3 anys (roba, llibres de text, activitats educatives de reforç, etc.) que no queden cobertes pel mateix sistema educatiu.

Proposada per:
Taula d'Entitats del Tercer Sector Social de Catalunya
  • Inclusió
  • Tercer Sector
  • Serveis Socials
  • Exclusió
  • Igualtat
  • Desigualtat
  • Infància
  • 0-3
  • Educació
Ajudes per accés universal dels serveis educatius per als infants de 0 a 3 anys

Incloure en els Programes Municipals d’Acció Social contra la Pobresa les ajudes per accés universal dels serveis educatius per als infants de 0 a 3 anys (roba, llibres de text, activitats educatives de reforç, etc.) que no queden cobertes pel mateix sistema educatiu.

Proposada per:
Taula d'Entitats del Tercer Sector Social de Catalunya
  • Inclusió
  • Tercer Sector
  • Serveis Socials
  • Exclusió
  • Igualtat
  • Desigualtat
  • Infància
  • 0-3
  • Educació
Ajustament de l’oferta de places dels centres educatius

L’Ajuntament, conjuntament amb els serveis territorials del Departament d’Ensenyament, té la capacitat de planificar l’oferta de places dels centres educatius. Si aquesta planificació només respon a la tendència de la demanda de les famílies, el resultat serà una xarxa
molt segregada.

Un dels efectes més negatius es produeix quan es planifica una oferta de places excessiva en un centre determinat. Aquesta pràctica no només és negativa en si mateixa, sinó que sol deixar sense efectes altres mesures dirigides a reduir la segregació.
Per aquesta raó és imprescindible que
es desenvolupi una planificació anual de l’oferta de places des de la perspectiva de la segregació i que sempre eviti l’excés d’oferta en determinats centres educatius.

Proposada per:
Fundació Jaume Bofill
  • Educació
  • Segregació escolar
  • Oferta de places
  • Centre educatiu
Ajustament de l’oferta de places dels centres educatius

L’Ajuntament, conjuntament amb els serveis territorials del Departament d’Ensenyament, té la capacitat de planificar l’oferta de places dels centres educatius. Si aquesta planificació només respon a la tendència de la demanda de les famílies, el resultat serà una xarxa
molt segregada.

Un dels efectes més negatius es produeix quan es planifica una oferta de places excessiva en un centre determinat. Aquesta pràctica no només és negativa en si mateixa, sinó que sol deixar sense efectes altres mesures dirigides a reduir la segregació.
Per aquesta raó és imprescindible que
es desenvolupi una planificació anual de l’oferta de places des de la perspectiva de la segregació i que sempre eviti l’excés d’oferta en determinats centres educatius.

Proposada per:
Fundació Jaume Bofill
  • Educació
  • Segregació escolar
  • Oferta de places
  • Centre educatiu
Assegurar que els infants visquin en habitatges a preus assequibles i en condicions òptimes. Ampliar les ajudes, la dotació d’habitatge públic i complir amb el ventall de mesures protectores previstes a les normes.

Assegurar que els infants visquin en habitatges a preus assequibles i en condicions òptimes. Ampliar les ajudes, la dotació d’habitatge públic i complir amb el ventall de mesures protectores previstes a les normes.

Proposada per:
UNICEF Catalunya
  • Infància
  • Infants
Assignar els recursos suficients a polítiques d’inclusió municipals

Assignar els recursos suficients a polítiques d’inclusió municipals, així com a les entitats socials del Tercer Sector que participen en el seu desplegament.
 

Proposada per:
Taula d'Entitats del Tercer Sector Social de Catalunya
  • Inclusió
  • Tercer Sector
  • Serveis Socials
  • Exclusió
  • Igualtat
  • Desigualtat
Assegurar que els infants visquin en habitatges a preus assequibles i en condicions òptimes. Ampliar les ajudes, la dotació d’habitatge públic i complir amb el ventall de mesures protectores previstes a les normes.

Assegurar que els infants visquin en habitatges a preus assequibles i en condicions òptimes. Ampliar les ajudes, la dotació d’habitatge públic i complir amb el ventall de mesures protectores previstes a les normes.

Proposada per:
UNICEF Catalunya
  • Infància
  • Infants
Assignar els recursos suficients a polítiques d’inclusió municipals

Assignar els recursos suficients a polítiques d’inclusió municipals, així com a les entitats socials del Tercer Sector que participen en el seu desplegament.
 

Proposada per:
Taula d'Entitats del Tercer Sector Social de Catalunya
  • Inclusió
  • Tercer Sector
  • Serveis Socials
  • Exclusió
  • Igualtat
  • Desigualtat
Augmentar els recursos dirigits a l’Educació 360

Amb l’objectiu de poder avançar en una estratègia d’Educació 360 municipal, generant més i millors oportunitats educatives, serà fonamental incrementar els recursos destinats a les oportunitats educatives. Per fer-ho es treballarà en diferents línies: els  Ajuntaments incrementaran les partides pressupostàries destinades a educació, es  fomentaran programes d’acompanyament a les entitats per que millorin la seva captació de finançament i es farà incidència en institucions públiques supramunicipals amb l’objectiu d’incrementar els recursos destinats així com la col·laboració d’iniciatives privades. L’increment pressupostari a nivell municipal ha de permetre situar el municipi per sobre de la mitjana catalana de despesa municipal per ciutadà en educació, que es va situar l’any 2017 en 76,97€.

Proposada per:
Fundació Jaume Bofill
  • Educació
  • Pressupost
  • Recursos
  • Entitats
Augmentar els recursos dirigits a l’Educació 360

Amb l’objectiu de poder avançar en una estratègia d’Educació 360 municipal, generant més i millors oportunitats educatives, serà fonamental incrementar els recursos destinats a les oportunitats educatives. Per fer-ho es treballarà en diferents línies: els  Ajuntaments incrementaran les partides pressupostàries destinades a educació, es  fomentaran programes d’acompanyament a les entitats per que millorin la seva captació de finançament i es farà incidència en institucions públiques supramunicipals amb l’objectiu d’incrementar els recursos destinats així com la col·laboració d’iniciatives privades. L’increment pressupostari a nivell municipal ha de permetre situar el municipi per sobre de la mitjana catalana de despesa municipal per ciutadà en educació, que es va situar l’any 2017 en 76,97€.

Proposada per:
Fundació Jaume Bofill
  • Educació
  • Pressupost
  • Recursos
  • Entitats
Ajudes per accés universal dels serveis educatius per als infants de 0 a 3 anys

Incloure en els Programes Municipals d’Acció Social contra la Pobresa les ajudes per accés universal dels serveis educatius per als infants de 0 a 3 anys (roba, llibres de text, activitats educatives de reforç, etc.) que no queden cobertes pel mateix sistema educatiu.

Proposada per:
Taula d'Entitats del Tercer Sector Social de Catalunya
  • Inclusió
  • Tercer Sector
  • Serveis Socials
  • Exclusió
  • Igualtat
  • Desigualtat
  • Infància
  • 0-3
  • Educació
Bonificacions per facilitar l’ús del vehicle elèctric compartit

oferir bonificacions o banc del temps (destinar temps al manteniment/neteja del cotxe, per exemple, per compenar el pagament de la tarifa) per garantir l’accés a una mobilitat +sostenible a col•lectius vulnerables.

Proposada per:
Som Mobilitat
  • Mobilitat
  • Banc del Temps
  • Bonificacions
  • Sostenible
  • Vulnerables
Bonificacions per facilitar l’ús del vehicle elèctric compartit

oferir bonificacions o banc del temps (destinar temps al manteniment/neteja del cotxe, per exemple, per compenar el pagament de la tarifa) per garantir l’accés a una mobilitat +sostenible a col•lectius vulnerables.

Proposada per:
Som Mobilitat
  • Mobilitat
  • Banc del Temps
  • Bonificacions
  • Sostenible
  • Vulnerables
Tancament de línies o grups

Tancament de línies o grups
Tancar una línia o un grup d’una escola normalment resulta impopular. Ara bé, en alguns casos específics aquesta decisió pot tenir importants resultats positius per reduir la segregació escolar i millorar el conjunt del sistema. És a dir, malgrat que
generalment sol ser una decisió poc atractiva, en alguns casos específics, i sempre que el tancament es gestioni bé, és una decisió que pot ser positiva tant per a l’escola el barri
i el conjunt del municipi.

Un exemple clar de l’ocasió en què pot
ser positiu un tancament és en el cas d’algun centre on hi ha un volum d’oferta de
places netament superior a la demanda.
Si es manté la situació, el centre molt probablement acabarà incrementant el seu nivell de segregació.
Es tracta d’un tipus de mesura que pot resultar molt positiva sempre que també es tinguin
en compte aspectes com la proximitat, el paper de l’escola des del punt de vista de la cohesió social comunitària i les possibles
conseqüències del tancament d’escoles o grups (possible escolarització separada de germans en els casos de tancaments progressius, per exemple) com a possibles efectes no desitjats produïts pel tancament.

Proposada per:
Fundació Jaume Bofill
  • Educació
  • Segregació escolar
Compartir infrastructura pública

Facilitar la compartició d’infraestructura pública: implantació d’antenes o pas de cablejat en edificis i infraestructures públiques.

Proposada per:
Plataforma Apoderament Digital
  • Noves Tecnologies
  • TIC
  • Sobirania Tecnològica
  • Sobirania Digital
  • Antenes
Compartir infrastructura pública

Facilitar la compartició d’infraestructura pública: implantació d’antenes o pas de cablejat en edificis i infraestructures públiques.

Proposada per:
Plataforma Apoderament Digital
  • Noves Tecnologies
  • TIC
  • Sobirania Tecnològica
  • Sobirania Digital
  • Antenes
Control del frau en el certiftcat de malalties digestives

Un altre dels àmbits que acumulen una major part de les denúncies per frau durant el procés de preinscripció és el d’aquelles famílies que acrediten que l’infant pateix una malaltia digestiva crònica.

Tot i que, a petició del Síndic de Greuges,
el Departament d’Ensenyament va manifestar la seva voluntat que el barem de malalties digestives desaparegui en els propers processos de preinscripció, actualment continua vigent com un dels criteris de prioritat. La detecció del frau en el certificat de malalties digestives cròniques pot resultar complexa.

No obstant això, una manera d’aproximar- se al frau és a través de la detecció de la concentració en un mateix centre educatiu o municipi de certificats de malalties digestives signats per un mateix facultatiu

Proposada per:
Fundació Jaume Bofill
  • Educació
  • Segregació escolar
Control del frau en l’empadronament

La proximitat al centre té molt pes a l’hora de prioritzar les diverses sol·licituds d’escolarització. Això provoca que algunes famílies canviïn el lloc d’empadronament durant el procés de preinscripció escolar
a una adreça que no és el seu domicili de residència habitual. Aquest fenomen té un impacte directe en la diversitat de la xarxa
i provoca que s’incrementi més la segregació.

Aquest tipus de conductes, que són nocives per al sistema, estan prohibides
normativament i es consideren frau. Malgrat no ser majoritari, hi ha famílies que continuen desenvolupant aquesta mala pràctica, en
gran part perquè les mesures de seguiment o control per fer complir la norma són millorables. Amb l’objectiu de desenvolupar
un seguiment del frau el més eficient possible, es poden desenvolupar diverses actuacions:
• Revisió de les situacions especialment proclius a aquesta conducta: canvis en
l’empadronament en els mesos previs al procés de preinscripció, anàlisi del nombre de persones empadronades al mateix domicili o la no-correspondència entre
el domicili que apareix en el document nacional d’identitat del pare, la mare
o el tutor legal lliurat i el que figura en el full de preinscripció.

Proposada per:
Fundació Jaume Bofill
  • Educació
  • Segregació escolar
Control del frau en el certiftcat de malalties digestives

Un altre dels àmbits que acumulen una major part de les denúncies per frau durant el procés de preinscripció és el d’aquelles famílies que acrediten que l’infant pateix una malaltia digestiva crònica.

Tot i que, a petició del Síndic de Greuges,
el Departament d’Ensenyament va manifestar la seva voluntat que el barem de malalties digestives desaparegui en els propers processos de preinscripció, actualment continua vigent com un dels criteris de prioritat. La detecció del frau en el certificat de malalties digestives cròniques pot resultar complexa.

No obstant això, una manera d’aproximar- se al frau és a través de la detecció de la concentració en un mateix centre educatiu o municipi de certificats de malalties digestives signats per un mateix facultatiu

Proposada per:
Fundació Jaume Bofill
  • Educació
  • Segregació escolar
Control del frau en l’empadronament

La proximitat al centre té molt pes a l’hora de prioritzar les diverses sol·licituds d’escolarització. Això provoca que algunes famílies canviïn el lloc d’empadronament durant el procés de preinscripció escolar
a una adreça que no és el seu domicili de residència habitual. Aquest fenomen té un impacte directe en la diversitat de la xarxa
i provoca que s’incrementi més la segregació.

Aquest tipus de conductes, que són nocives per al sistema, estan prohibides
normativament i es consideren frau. Malgrat no ser majoritari, hi ha famílies que continuen desenvolupant aquesta mala pràctica, en
gran part perquè les mesures de seguiment o control per fer complir la norma són millorables. Amb l’objectiu de desenvolupar
un seguiment del frau el més eficient possible, es poden desenvolupar diverses actuacions:
• Revisió de les situacions especialment proclius a aquesta conducta: canvis en
l’empadronament en els mesos previs al procés de preinscripció, anàlisi del nombre de persones empadronades al mateix domicili o la no-correspondència entre
el domicili que apareix en el document nacional d’identitat del pare, la mare
o el tutor legal lliurat i el que figura en el full de preinscripció.

Proposada per:
Fundació Jaume Bofill
  • Educació
  • Segregació escolar
Coordinació entre institucions, cossos policials i fiscalia de menors.

Assegurar la coordinació de les entitats públiques de protecció de nens i nenes de les Comunitats autònomes amb forces i cossos de seguretat de l'estat i les seccions de menors de les fiscalies provincials establint que tota la informació disponible sobre la filiació d'aquests menors i els indicadors de riscos que s'haguessin detectat sigui compartida entre els actors involucrats.

Proposada per:
Comissió Catalana d'Ajuda al Refugiat
  • Migrants
  • Immigració
  • Sense papers
  • Refugiats
  • Asil
  • Menors
  • MENA
Coordinació entre institucions, cossos policials i fiscalia de menors.

Assegurar la coordinació de les entitats públiques de protecció de nens i nenes de les Comunitats autònomes amb forces i cossos de seguretat de l'estat i les seccions de menors de les fiscalies provincials establint que tota la informació disponible sobre la filiació d'aquests menors i els indicadors de riscos que s'haguessin detectat sigui compartida entre els actors involucrats.

Proposada per:
Comissió Catalana d'Ajuda al Refugiat
  • Migrants
  • Immigració
  • Sense papers
  • Refugiats
  • Asil
  • Menors
  • MENA
Crear programes de formació que facilitin la regularització administrativa dels joves migrants

Afavorir la creació de programes que combinin la formació i el treball, amb aquells que ofereixen possibilitats de regularització de la situació administrativa per treballar i la inclusió social de la joventut que ha migrat sola.

Proposada per:
Taula d'Entitats del Tercer Sector Social de Catalunya
  • Inclusió
  • Tercer Sector
  • Serveis Socials
  • Exclusió
  • Igualtat
  • Desigualtat
  • Migrants
  • Sense papers
Crear programes de formació que facilitin la regularització administrativa dels joves migrants

Afavorir la creació de programes que combinin la formació i el treball, amb aquells que ofereixen possibilitats de regularització de la situació administrativa per treballar i la inclusió social de la joventut que ha migrat sola.

Proposada per:
Taula d'Entitats del Tercer Sector Social de Catalunya
  • Inclusió
  • Tercer Sector
  • Serveis Socials
  • Exclusió
  • Igualtat
  • Desigualtat
  • Migrants
  • Sense papers
Desenvolupar estratègies d’inclusió i de reducció de les desigualtats socials

Desenvolupar estratègies d’inclusió i de reducció de les desigualtats socials als municipis, garantint la transparència en el seu desplegament i la coordinació amb les entitats del Tercer Sector.

Proposada per:
Taula d'Entitats del Tercer Sector Social de Catalunya
  • Inclusió
  • Tercer Sector
  • Serveis Socials
  • Exclusió
  • Igualtat
  • Desigualtat
Desplegament i defensa de la llei 24/2015

En matèria de talls de subministrament, s’aplicarà el principi de precaució de la Llei 24/2015 i la protecció segons els barems de renda establerts per aquesta norma.En matèria de descomptes, es recomanarà a les ciutadanes acollir-se al bo social a fi d’evitar l’increment del deute de famílies en situació de vulnerabilitat. Amb relació a la problemàtica dels deutes, és totalment necessari que el món municipal faci front comú amb la Generalitat per aconseguir la firma de convenis amb les comercialitzadores

Proposada per:
Xarxa per la Sobirania Energètica
  • Energia
  • Sobirania energètica
  • Pobresa energètica
  • Talls d'aigua
  • Talls de llum
  • Llum
  • Drets energètics
  • Llei 24/2015
Desenvolupar estratègies d’inclusió i de reducció de les desigualtats socials

Desenvolupar estratègies d’inclusió i de reducció de les desigualtats socials als municipis, garantint la transparència en el seu desplegament i la coordinació amb les entitats del Tercer Sector.

Proposada per:
Taula d'Entitats del Tercer Sector Social de Catalunya
  • Inclusió
  • Tercer Sector
  • Serveis Socials
  • Exclusió
  • Igualtat
  • Desigualtat
Desplegament i defensa de la llei 24/2015

En matèria de talls de subministrament, s’aplicarà el principi de precaució de la Llei 24/2015 i la protecció segons els barems de renda establerts per aquesta norma.En matèria de descomptes, es recomanarà a les ciutadanes acollir-se al bo social a fi d’evitar l’increment del deute de famílies en situació de vulnerabilitat. Amb relació a la problemàtica dels deutes, és totalment necessari que el món municipal faci front comú amb la Generalitat per aconseguir la firma de convenis amb les comercialitzadores

Proposada per:
Xarxa per la Sobirania Energètica
  • Energia
  • Sobirania energètica
  • Pobresa energètica
  • Talls d'aigua
  • Talls de llum
  • Llum
  • Drets energètics
  • Llei 24/2015
Esdevenir ciutat d’acollida de les persones en situació de risc de vulnerabilitat social.

Esdevenir ciutat d’acollida de les persones en situació de risc de vulnerabilitat social.

Proposada per:
Consell de la Joventut de Barcelona
  • Joventut
  • Barcelona
  • Associacionisme
  • Acollida
  • Vulnerabilitat
  • Risc d'exclusió social
Diagnosi de les causes de la segregació escolar

 

Diagnosi de les causes de la segregació escolar. La diversitat i complexitat de les causes al darrere de la segregació escolar en un municipi recomanen construir una diagnosi acurada del pes dels diferents factors que expliquen la polarització acadèmica, social o cultural entre les escoles del municipi. La diagnosi ha de permetre identificar, entre d’altres, la distribució dels grups socials al territori, les pautes de mobilitat escolar en la tria d’escola, l’existència de barreres geogràfiques que perjudiquen la mobilitat en alguns barris, la percepció social de les famílies respecte a la qualitat escolar dels centres, el grau de cooperació o competència entre els centres del municipi, o el possible desequilibri territorial en l’oferta de places.

Proposada per:
Fundació Jaume Bofill
  • Educació
  • Segregació escolar
Diagnosi de les causes de la segregació escolar

 

Diagnosi de les causes de la segregació escolar. La diversitat i complexitat de les causes al darrere de la segregació escolar en un municipi recomanen construir una diagnosi acurada del pes dels diferents factors que expliquen la polarització acadèmica, social o cultural entre les escoles del municipi. La diagnosi ha de permetre identificar, entre d’altres, la distribució dels grups socials al territori, les pautes de mobilitat escolar en la tria d’escola, l’existència de barreres geogràfiques que perjudiquen la mobilitat en alguns barris, la percepció social de les famílies respecte a la qualitat escolar dels centres, el grau de cooperació o competència entre els centres del municipi, o el possible desequilibri territorial en l’oferta de places.

Proposada per:
Fundació Jaume Bofill
  • Educació
  • Segregació escolar